Али, то није више онај човјек којег знам. Жао ми је способности које му је Бог дао, јер их он употребљава на своју и несрећу Црне Горе. Није за поштовање то што чини. Искрено речено, за бојати се да је опсједнут ђаволом.
Литије су много значајне, јер је први пут послије толико времена народ постао слободан и више није она “пучина, стока грдна, добре душе кад јој ребра пучу”, казао је у разговору за “Вијести” митрополит црногорско-приморски Амфилохије.
“То се сад видјело. Не само преко побожног народа, него и професора, инжењера, пензионера, студената, спортиста, новинара, љекара, дјеце, стараца… – свих слојева друштва, који су се потписали против Закона... Од свега је најтрагичније то што они сад лишавају хљеба читаве породице угледних људи, само зато што иду на литије и што по цијену сопствене жртве прихватају борбу против безакоња и слободу. Ми смо по много чему јединствени у Европи, а сад ево и по отпуштању људи с посла због вјере”.
Митрополит Амфилохије је истакао да група људи из врха власти искушава и Бога и народ, који уз то понижавају, покушавају да поткупе и уцјењују.
Прочитајте и:
Митрополит Амфилохије: До Петровдана чекамо да се закон повуче
“Предсједник Мило Ђукановић, за власт и паре које он зна како је зарадио, жртвује Црну Гору и њено биће. То никада било није… Све је подређено интересима групе људи који су се задесили на власти, с њима је поистовијећена Црна Гора, њено биће, њена историја, њена прошлост и њена будућност”.
Казао је и да му је жао Ђукановића, подсјетивши да су заједно дошли на власт, један у духовну, а други у свјетовну столицу.
“Али, то није више онај човјек којег знам. Жао ми је способности које му је Бог дао, јер их он употребљава на своју и несрећу Црне Горе. Није за поштовање то што чини. Искрено речено, за бојати се да је опсједнут ђаволом.”
Себе и своју привремену власт поистовјећују с државом Црном Гором и њеним бићем и судбином. На сластољубљу и властољубљу граде будућност Црне Горе, а све друго што се не уклапа у такво нешто – проглашавају за антицрногорство. То је потпуно сулуда прича, казао је Митрополит за Вијести.
Рекао је и да је однос групе људи из врха власти према цркви нечастан и да се он види и кроз текстове “такозваних књижевника”, добитника награда у режимским медијима, али да је то “политика овог тренутка”.
“Они мржњом и подјелама бране сопствену власт и сопствено богатсво… Просто је невјероватно колико је те мржње, која је у суштини мржња између браће. Потпуно је несхватљиво повампирење старих диоба. То иде ђаволу у прилог, не иде људима. Чудно је да има људи с таквом братомржњом… Оптужујући ме да се бавим политиком, та група из врха власти припрема изборе, на томе граде кампању. Какви ће то бити избори који се граде на таквом односу према цркви, мржњи и неспособности да повуку из Закона оно што је против Божјих, изворних људских и европских закона? Они на тој мржњи граде будућност Црне Горе”.
Врхушки власти спочитао је и да своје безакоње, безумље, себичност, саможивост и злочиначку приватизацију – поистовјећују с Црном Гором.
“Сада би на тај начин да приватизују и храмове и светиње, па се чуде људима који су стали у одбрану светиња и проглашавају да је то политика, а није, народу је дирнут очни живац и зато је дошло до овога ‘не дамо свтиње’. Ако то не схвате, њима заиста нема спаса.”
Какав мораторијум кад се Закон примјењује
Амфилохије је рекао да је састанак с Ђукановићем и премијером Душком Марковићем био интерни разговор и да се чудио што је Марковић, иако је то његово право, говорио јавно о томе.
“Током тог разговора они су говорили о неком мораторијуму, нудећи да се не примјењује Закон. Откуд им право на то ако га је Скупштина усвојила и већ се примјењује... Почетак примјене видјели смо код Улциња рушењем манастирских конака и у Пљевљима отимањем црквене воденице. Мимо тога, већ пописују имовину, а они нас упућују на Управни суд и Стразбур. А Управни суд је у њиховим рукама, да је истински Управни суд сами би покренули то питање… Ми смо тражили, тражимо и тражићемо да ако неко сматра да је нешто његово, то докаже у поступку пред редовним судом.” Рекао је и да је Ђукановићу током тог разговора казао оно што му поручује годинама – да се крсти:
“Али, да не буде ‘крсти вука, вук у гору’. Јер није добро да се крсти само споља, него да заиста, у души, дође до духовне промјене, а не да за власт и паре жртвује Црну Гору и њено биће.”
Нови фашизам
Митрополит Амфилохије истакао да је у Црној Гори на снази “нови фашизам”.
“То што група људи из врха власти ради цркви, светињама и вјерном народу, заиста је нови фашизам, нема никакве сумње… То се сада ради једино у Црној Гори. Нигдје друго у Европи нема повратка фашистичким методама. Овдје им се упорно враћају, показали су то и односом према Косову и Метохији. Наставили су да раде оно што су Мусолини и Хитлер тамо урадили… одричући се краља Николе и оних који су свој живот жртвовали за ослобођење КиМ од турске окупације”.
Црногорској власти поручио је да је несхватљиво да траже да им припадне све што је грађено прије 1918. године, а “истовремено терористима предају Пећку патријаршију, Дечане и Грачаницу” који су тада припадали Црној Гори.
“У то вријеме Бока Которска припадала је Аустроугарској, па сјеверна Црна Гора… то је потпуно незнање… За вријеме краља Николе, ништа није саграђено. То је разумљиво, јер су били ратови. Све је саграђено прије – градили су Византијци, Немањићи, Балшићи, Црнојевићи… и сад они то својатају… Чекајте, коме да припадну Ђурђеви ступови и манастир Морача? Коме да се предају? То не спада у нормалну и здраву памет, али на жалост, завладало је незнање људи који су васпитани на марксизму и они сад стварају цркву… То нико, чак ни Хитлер то није радио…”.
Истакао је да “група бивших и садашњих марксиста” ствара своју, аутокефалну цркву, “као да је овдје црква била без главе”:
“Као да Свети Петар, Петар Други, Митрофан бан и партијарх Гаврило Дожић, затвореник Дахауа, нису били глава цркве, него сад они треба да стварају неку безглаву главу и то прогашавају за црногорство и служење Црној Гори. Којој Црној Гори? Таква Црна Гора никада у историји није постојала с таквим безумљем и таквом идеологијом, а све друге који имају примједбе на такво њихово схватање проглашавају да су против Црне Горе”.
Граде зло
Митрополит је казао да власт подмеће појединцима који су се потписали у знак подршке светињама:
“Тренеру Будућности су покушали да подметну текст, да се као наводно није потписао. Подмећу овом из Синдиката Војске Црне Горе (Здравку) Касалици… Али, узалуд, и из Војске и Полиције, од Универзитета до пензионера, из свих слојева друштва људи осјећају да је то дубинска неправда против Црне Горе, њеног бића и изворног духа. Управо због те пробуђене слободе, та група људи из врха власти поткупљује један број људи, нарочито оне који су укључени у државне службе и врше насиље над честитим полицајцима који се одупиру наредбама групе из врха власти. То нити је здраво, нити добро и на томе се не може ништа саградити сем зла.”
Истакао је да је црква стварала “све што је створено” у Црној Гори, а да се сада појавила “група кулака” која би то да отима.
Судећи мени, суде себи и Црној Гори
Митрополит је коментарисао и рушење манастирког конака на Бриској гори код Улциња, објашњавајући да је започет на иницијативу мјештана који су тражили “спасење за себе, дјецу и за своју будућност”.
“Старац Богдан од стотину година, који је као дијете присуствовао освећењу цркве Светог Василија, плакао је као дијете што га је Бог удостојио да се то претвори у манастир… Можда је то некада и био манастир. У древна времена, код Турака, у 16. вијеку, тамо је порушено на стотине цркава и када смо једну покушали да обновимо, они су дошли муњевито, с Противтерористичком јединицом, по директиви Веселина Вељовића… Против мене је поднијета кривична пријава. Прихватам, нека ми суде, али нека знају да суде себи, Црној Гори и њеном достојанству и култури. То је најгоре од свега.”